torstai 9. huhtikuuta 2009

Nöyrä Kristus

Psalmintekijä kuvaa nöyrää Kristusta profetaalisesti Ps 40:8-9
"Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.
Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni".

Jesaja 53: 6-7 jatkaa samaa aihetta:
"Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut".

Kristuksen nöyryyttä valottaa myös UT totemalla mm seuraavaa:
Matt 11:29 "Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne"
sekä
Fil 2:8 " hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti".

Tämä nöyryys vie Hänet ristille tähtemme, jotta meillä rauha ja anteeksiantamus olisi. Hänen nöyryytensä avasi meille tien elämän lähteille. Siunattu Kristus, jonka nöyryys raivasi tien Isän työ myös meille.

Siksipä meillekin kuuluu ohje Sanassa: "Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon".

Siunattua pääsiäisen odotusta !

Kari